Expozițiile
de artă sunt toate, chiar și cele deschise într-o școală cu mulți elevi (cred peste
700), întâlniri de bucurie, amicale, care induc armonie și comunicare. Deschisă
în special pentru elevii liceului, în prezența profesorilor lor de acum sau de mai
demult, ca un dar al aducerii aminte și al meditației despre destinul școlii
lor iubite, Liceul de artă Romul Ladea din Cluj, o expoziție care să vorbească
despre iconografiile personale ale unor profesori artiști, oferind identităţi
conexe acestei grădini numită școală, ca posibilă parabolă a „uceniciei”. La 70
de ani de funcționare a unei asemenea instituții de învățământ, memoria este o
experiență sentimentală deschisă celorlalţi, măsurând timpul istoriei mari cu
paşii istoriilor mai mici, al identităților plastice formate ca scop didactic.
Idealuri artistice unite de aceleaşi aspirații, profesorii fiind, mulţi dintre
ei, foști elevi ai școlii, evocând o didactică reflexă de la profesor la elev
și invers, de-a lungul câtorva generații (trei-patru). Dacă școala poate fi înţeleasă
ca o grădină miraculoasă unde „cresc” tineri talentați, expoziția profesorilor
este o parabolă a diversităților vizuale și umane, consecință a travaliului
creator, germinativ, care parcurge disciplinat condiții didactice, educative,
dar se însoțește și de cultivarea stăruitoare a propriilor viziuni plastice.
O
grădină de poveste este această instituție de învățământ a Clujului. Mulți copii
auzind cândva îndemnul prietenos de a-și conștientiza propria bogăție interioară,
darul nativ numit talent, au venit la liceul clujean de artă cu speranțele lor
coborâte din necesități spirituale misterioase, dintr-un „Dincolo din adâncul
nostru”, cu deplină conștiință asupra consecințelor practice ale condiției
materiale, ale existenței obiective, mai puțin iluzorii decât speranțele sau
credința în propria artă sau propriul talent.
Expun
26 de artiști, profesori actuali sau din generații diferite, majoritatea și
foști elevi ai aceluiași liceu aflat acum la ceas aniversar.
Bimbea
Dan (1941-1999), pictor al alburilor meridional al Dobrogei şi al Deltei, fost
director mult timp al liceului, este prezent cu o Primăvară ‒ un nud
adolescentin diafan în cavalcada imaculată a purităţii. Pop Eugenia (1945-2012),
ceramistă pasionată, foarte creativă, profesoară de excepţie mulţi ani în
liceu, cu un univers plastic arhetipal, spiritual, tributar fenomenului „Cucuteni”,
transfigurează amintiri „ancestrale” expresive. De același calibru este
prezența austeră și prețioasă a universului grafic al Mariei Reichert Sârbu, portalurile
colajelor sale construind o lume metaforică, condensată, lucidă. Gavril Zmicală,
actualul director al liceului, format în spiritul şcolii de ceramică clujene și
ca elev al ceramistei Eugenia Pop, este deja cunoscut prin efigiile portretistice
în porțelan și sticlă, sugerând spiritualitatea viului cuprins între esenţialele
respiraţii ale materiei trezite, acutizând, prin inserții de materiale
diferite, emoţionante întrebări contemporane. Maria Matean și Țintariu
Lucian păstrează amintirea „plastică” a unor îndrumări dobâdite în liceu, fie
sub forța personalităţii a deosebitului artist Sbârciu Ioan, fie a grațiilor
plastice primite de la profesori ca Andonis Papadopoulos sau Nebert Carol. Vitz
Tunde exemplifică printr-o minunată tapiserie clasică o continuitate în viziune
şi tehnică în relief, amintind de arta Angelei Semenescu, artistă și profesoară
a liceului nostru. Evocarea medievală a Poetului-Trubadur, broderie-colaj
semnată de Csata Hermina, amintește de arta filigranată a altei minunate
profesoare, Zoe Vida. Roxana Salanță expune un mic ciclu simbolic de Semne, iar
Raluca Toderică, o clasică gravură ca tehnică, reușind amândouă să continue
tradiția atelierului de grafică condus de foarte buni și pasionați profesori ca
Maria Sârbu sau Bardocz Ludovic, profesorul altor generaţii, poate al doamnei
Maria Reichert Sârbu. Adela Gocan, Sanda Istratescu, Oana Butuşină şi Simona
Gocan sunt remarcabile prin seriozitatea constantă a expresiei picturale, prin
tehnici noi și perfecționări ale unităţii viziunii artistice marcând
consolidări valoroase ale identităţii lor creative. Corina Fulger continuă să
dezvolte o lume simbolică, parafrazând realitatea, de sugestie expresionistă, cu
personaje amintind de clovnii vieţii, de sugestii onirice ale unor personaje
mascate, pe jumătate animale, ca proiecţie a unui univers emotiv, amintind de
arta sau prezența unor profesori ai liceului ca Maria Truţa, Carol Nebert,
Porumb Cristian, deosebit prin pasiunea sa pentru formarea și înțelegerea
universului infantil, se remarcă prin tendințele metafizice ale spaţiilor
inundate de lumină, aparent însingurate, dar animate de mișcările delicate ale
aerului, de fluiditatea universurilor întrepătrunse. Îmi amintește de un foarte
bun pictor, fost elev și fost profesor, chiar şi director al liceului, Eugen
Patachi. Mai tinerii profesori Dora Bogdan, Matei Laszlo sau Fabian Arpad aduc
un suflu nou prin dinamica plastică a efectelor materiale prin care comunică
sugestii vizuale tangente unor citări culturale. Mazerschi Georgian are un
interesant spaţiu condensat, un mixaj între sugestii ale trecerilor, al
perisabilității vieții, contrabalansat de adevărata prezență etern contemporană
a artei, citând stilul lui Van Gogh al norilor dinamici din peisajele sale
meridionale. Koncz-Munich Iudith continuă dinamica expresionistă a unor forme
voit dure, ca semnal al unor tensiuni interioare. Mai liric, Koncz-Munich
Andras, ceramist, aminteşte de forma în creștere, plină de viaţă, a unei stânci
colorată adecvat, dar prețios și îngrijit, poate o Piatră a destinului. Arta
formelor, sculptura, este reprezentată în expoziţie de Gheorghe Olaru, cu
sugestivele forme ale unor aripi ‒ lemn, de Curte Denisa, cu un superb Trio
muzical din metal (delicat finisat, amintindu-mi la scară mai mică de vestitul
Giacometti), sau de Radu Bimbea, cu un personaj în lemn sculptat
valorificând fibra frumoasă şi materialitatea caldă specifică.
Ne
amintim cu pietate de prezența în expozițiile organizate pe parcursul celor
șapte decenii a valoroșilor profesori ai catedrei de sculptură Doina Elas, Terec
Aurel, Barbu Mihai sau Bocu Barbu, trecuți în veșnicie și nu numai în
amintirile noastre. Cu siguranță și în paginile unei „istorii” intime a grădinii
vrăjite, eternă și totodată efemeră istorie a liceului de artă clujean.
Și
cum sunt prezentă și eu în expoziție, cu un grupaj de „Amintiri”, despre un sat
invadat de pădure, abandonat de oameni, dar viu în poveștile unor bunici. Și-mi
amintesc de pictorița Letiţia Munteanu (1902-1979), de Ioan Mitrea (1919-2003),
Constantin Dinu Ilea (1910-1993) sau Alexandru Câmpeanu (1914-1999), primii mei
profesori din liceul de artă, și ei încă activi în gândurile mele. Cu speranță
în memoria muzeelor și a istoriei artei, care trebuie să aibă „comentarii” și
pentru profesorii artişti ai unei școli care încet, pe tăcute, adună decenii, formează
personalități, construiește destine, speranțe și, din deceniu în deceniu, la
aniversări. Câteva amintiri suprapuse peste ziduri vechi restaurate, ateliere
refăcute sau programe europene, alte olimpiade sau parteneriate școlare, folosind
comunicările tehnice ale contemporaneității, talentele tinerilor elevi ai
liceului (aproape dublaţi ca număr în ultimii ani) vor ramâne din ce în ce mai
estompate în jurnalul scris și nescris al vieţii din școală. Cu succese
vizibile sau mai puţin vizibile, dar constant de 70 de ani cu ușile deschise
mai tot timpul, la expoziţii, sesiuni, zile ale liceului, inclusiv zilele Ladea
din fiecare dintre frumoasele zile de 14 mai ale fiecărui an. Viaţă lungă
pentru grădina minunată a amintirilor zecilor de mii de tineri care și-au înălţat
sufletele spre idealuri artistice, sporind tainele culturale ale României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu