marți, 27 iulie 2021

Motive de broderie pe maramele mușcelene,Dragoslavel,perioada 1890-1920...bunica Maria Catrinu,mătușile mele Maria Arsulescu și Filofteia Polexe.

Este mai mult o eșarfă de tul,pe care este o broderie de fir lat de argint.Am primit-o de la altă mătușa,bihoreancă,avocata Eufemia Crainic(1900-1972).Călătorea,a adus-o din Turcia,sau poate dintr-o lume islamică cum ar fi insula Ada Kaleh,sau Dobrogea.Dar era la păstrat împreună cu maramele tradiționale din Mușcel.



Maramă purtată de Filofteia Catrinu,ca domnișoară,cu buchete de flori  legate cu panglică roz.Probabil 
1916, căsătorită pe la 1916...simt influențe moderniste... cea mai lungă maramă,4 metri,uzată puțin cm la un metru de bordură

Cred cea mai veche,a bunicii Maria Catrinu,(1870-1967).Scurtă,mai puțin lată,am folosit jumătate din ea,cea care era și foarte uzată,destrămată.am purtat-o cu drag ca pe ceva care îmi dădea sentimentul bucuriei și ocrotirii..Ce motiv simplu și agreabil.




Marama de domnișoara a Filofteiei Catrinu (1900-1980)Borangic,broderie țesută cu fir alb mai plin,fir metalic si fir roz.Era considerată tinerească,nu a purtat-o decăt în tinerețe.



Marama de nuntă a mătușii mele Filofteia Catrinu.m-a îmbrăcat în tot costumul ei de mireasă,păstrat pâna cu un an-doi,înaintea  decesului ei.M-a fotografiat,m-a dus la biserică la mormintele familiei noastre...Acolo este și ea,cu toate amintirile noastre comune.
Este o adevărată operă de artă a maramelor brodate.Are inserată dentelă crosetată gri argintiu,broderie cu fir de mătase naturală,borangic.elaborată,influențată de moda regală a costumului mușcelean.Am doar jumătate,,cea în stare bună....din partea pierdut-ă,am recuperat câteva fragmente...






-
au păstrat cu drag ce au purtat la vârste foarte tinere,costumul era de toată ziua,de biserică,de evenimente,cum se vede în fotografiile lor.Au memorizat mai ales tinerețea

 














Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu