miercuri, 23 septembrie 2020

Expoziția doamnei Carmen Văidean Catrinescu, MAMA AFRICA,o serie africană(pictură-ulei și pastel)în memoria lui Ousmane Sembene.

    Despre un pictor vorbesc minunat propriile creații...Este și cazul doamnei Văideanu-Catrinescu...Născută și formată spiritual în București,absolventă a universității din București ,facultatea de matematică,profesoară,împlinită pe plan personal printr-o familie frumoasă (doi copii,nepoți) ,soția unui minunat pictor cunoscut și recunoscut.,Gabriel Catrinescu.In cuplul unit,armonios,doamna Carmen admiră lumea bogată și creativă a soțului său misterele celor sapte culori,spațiul de libertate interioară,de creativitate ,jocul dinamic al formelor plastice atât de captivant în fericitele metamorfoze ale gamelor cromatice....Chiar dacă simțul formelor,al spațiului il avea și și-l stia încă din copilărie, a descoperit bucuria obiectivării visurilor sale prin tehnicile picturii,tehnici care să confere cu certitudine o perenitate fizică a lumii sale artistice în devenire. Cu certitudine a primit cunoștințe de acest fel de la soțul său.A început să picteze,a început să expună,în mulțimea de săli de expoziții din București...galeria IRECSON,galeria Ana 2012,Elite Prof  Art 2013,Muzeul Hărților 2014,Muzeul Prahova-galeria Quintus în 2016,muzeul Hărților-INCIDENTE DE CULOARE-SERIA AFRICANĂ în 2016,primăria sectorului II 2017,Castelul Cantacuzino 2019,Cercul Militar Național-Griuri colorate-ian 2020,,Muzeul Dunării de Jos Călărași-Toată lumina pe care o putem vedea-2020.Și acum la Cluj,o personală care cuprinde tot etajul spațiului neconvențional al tinerei galerii din centrul vechi al orașului de pe Someș. Creația sa a fost prezentată de nume sonore ale criticii românești ca Amelia Dincă, Luiza Barcan, Roxana Păsculescu, Marius Tița, Virgiliu Parghel,,Mimi Necula,sau  Neculai Călugărița.Dar a și fost apreciată favorabil mai ales datorită stăruinței pentru o expresie plastică unitară, prin exprimarea metaforică a unor idealuri spirituale convergente celebrului  citat Dostoievsckian,, Frumusețea va salva lumea,dacă lumea ....va avea o conduită pro artă...Carmen Văideanu a participat le saloane colective,de grup la  cunoscutele  TEMEIURI la Palatul Parlamentului 2013 și 2016,2015, la Muzeul Cotroceni 2015 -Buchetul de flori-2015, Portretul  2013, la Muzeul Hașdeu 2013, la Cazinoul Sinaia-2012, la UART gallery , expoziția Feminity 2018-Centrul Cultural Eminescu.

  Despre inspirația africană regăsită ca stare de mister cromatic,ideatic,de atmosferă animală,mituri animiste,putem spune ca s-a nutrit din creația regizorală ,din lumea unui talent african ,scriitor,poet,cineast(cu premiu la Cannes),autor de romanesi filme ca La noire de....,CEDDO (1977)interzis de L.S.Sengor....autorul celebrului film AFRICA ESTE FEMEE! Ousmane  Sembene .Filmele acestea,călătoriile în Tunisia,muzica  autenticei Miriam Makeba,au fost o chemare inspirațională vizuală dar și umană,a propos de suferințele africane nesfârșite ,cu victime inocente,femeile și copiii acestui continent imens,bogat dar traumatizat ,jucat la loteria bogățiilor dorite de puterile mari ale lumii fără scrupule,civilizată între ghilimelele necesare.Dar poate fi și puțin din chemarea exotismului care l-a purtat pe Gauguin în Tahiti sau Martinica....Eu am admirat gama caldă dominantă din sala Africa,cu culori aurii poate inspirate de nisipurile sahariene,cu lentoarea felinelor care se lasă văzute în rezervațiile turistice,cu portrete aproape clasice de negrese cu turbane,de autoportretul în gamă asortată la exotismul auriu al imprimeurilor textile.Apoi m-am bucurat de grandoarea elefanților în griuri delicate-fie în ulei fie în pastel,compoziții decupate interesant,pierdute in cețuri care îi aparțin cromatic și afectiv sufletului său visător, format cultural acasă în România.Un ciclu de pasteluri cu dominantă de albastru și griuri feroase,uneori acromatice,cu portrete de copii catifelați cum numai rasa aceasta minunată il are,câțiva lei,gheparzi,câteva pisici(sugerând micile zeițe egiptene prezente în templele situate în Africa,barocul turmei de antilope gnu în cavalcadă,cu alburi-griuri colorate si dinamice în rostogolirea  spectaculoasă a turmei hăituite..Desigur dincolo de estetica agreabilă a lucrărilor expuse,doamna Carmen Văideanu Catrinescu mobilizează la umanitate , la salvgardarea  valorilor unor civilizații rămase necunoscute, chiar dacă măștile africane  se regăsesc în muzeele mari ale lumii civilizate și au fost motive inspiratoare pentru Picasso sau chiar al nostru Brâncuși.Vernisajul s-a desfășurat on line,respectând toate regulile de protecție în pandemie.

 Dar mărturisesc și  alte motive de bucurie,legate de această expoziție....Prin copii săi,prin nepoții săi,doamna Carmen Văideanu Catrinescu confirmă prezența cu continuitate a urmașilor lui Ion Catrinu(1790-1870),strămoșul ardelean stabilit în Dragoslavele ,cu descendenți prin pictorul Gabriel Catrinescu,în București,Germania în anul 2020...Dar si prin alți copii ai aceluiași Catrinu  in Cluj(subsemnata),în Franța,la Paris,Versailles, la Toronto,la Vancouver,New-York...,București.Poate cu alte nume,alte identități,sperăm cu idealuri favorabile vieții și progresului. Fiind o zi luminoasă,am putut fotografia mai bine lucrările doamnei Carmen Văidean Catrinescu.O expoziție interesantă,cu bucuria culorilor armonioase,a ideilor generoase promovate de talentul unei doamne,Carmen Văideanu Catrinescu.Felicitări.

                                                                                                             Margareta Catrinu









   





























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu